מדוע השתלות שיניים נהיו כל כך נפוצות ? הן נעשות במהירות, בקלות וברמה טובה היום יותר מאי פעם.

השתלות שיניים קיימות באופן פעיל כבר למעלה מחמישים שנה. למעשה רופאים כמו אלווין סטרוק בשנות ה- 30 ולני לינקו בשנות ה- 50 וה- 60  כבר בצעו שתלים באופן שגרתי.
חלק מהסיבה לכך שחל מהפך ביחס אליהן והן נעשו מקובלות יותר, היא התגלית הכמעט מקרית של ד״ר ברנמרק משוודיה והתיעוד המדעי שלו בשנות ה- 70 וה- 80.
אחד מהחלוצים בתחום, ג׳ק ווימר זכה בשנת 2002 לתואר כבוד כאות על תרומותיו הכמעט בלעדיות בתחום משנות ה 60 ועד היום.

ווימר, ניצול שואה מקרקוב, עדיין מגיע לארץ מארה״ב ודרך קבע חולק איתנו מהידע והניסיון הנרחב שלו. ד"ר ברנמרק עזר להסביר את מה שווימר ידע ושלינקו עשה -  טיטניום מתאחד עם עצם.
מה שקורה הוא, שבזמן שאנו מתעסקים בצד הטכני של הכנסת השתלים, בורא העולם מטפל בכל השאר. כאשר טיטניום, אלמנט יסוד טבעי הנפוץ בטבע, נחשף לאוויר(חמצן) נוצרת שכבת ״תחמוצת״.
שכבת "תחמוצת" זו זהה בצורה מיקרוסקופית לעצם, לעצם כל כך נוח עם טיטניום עד שהעצם מתאחדת עם תחמוצת הטיטניום. אחרי שאיחוד זה מתרחש, קשה להוציא את שתל הטיטניום יותר מאשר שן טבעית.
טיטניום לא נרקב, ולכן הוא בדרך כלל יותר עמיד גם משן טבעית.

היום במבט לאחור, אנחנו יודעים אילו חומרים ודגמים מחזיקים מעמד 10, 20 שנה ויותר. ניתוחים שלרוב היו מורכבים ונעשו תחת הרדמה כללית בחדרי ניתוח, אורכים כיום כמה דקות באילחוש מקומי - ולרוב נעשים בפחות זמן משנדרש לביצוע סתימה רגילה.
למעשה, עם ההתפתחות המהירה בלייזרים דנטליים וכן שיטות וטכנולוגיות אחרות, הרבה מהתפיסות המקובלות לגבי השתלות שיניים מופרכות.
בהרבה מקרים כבר אין צורך בניתוח ותפרים, ובוודאי שלא בניתוחים חוזרים.
בהרבה מקרים גם אין יותר צורך בהמתנה של 4 עד 6 חודשים לפני שיקום ובביצוע סריקת C.T ("סיטי"). ביצוע השתלים נעשה היום בדרך כלל תוך דקות ספורות כולל הרכבת שיניים באותו יום, בכך מחזירים את הנוחות והאסתטיקה בלי הצורך לחכות חודשים, להיות בלי שיניים, או להרכיב שיניים תותבות הניתנות להסרה.
למעשה, בעזרת לייזרים דנטליים, בהרבה מקרים ניתן לבצע השתלות בלי זריקות והרדמות כלל, בלי תפרים ובלי דימום משמעותי אם בכלל.

בין אם השתלים נעשים בצורה הקונבנציונלית יותר (הכוללת ניתוח, תפרים והמתנה) או בשיטות החדשות ללא שלבים אלו, השתלות שיניים בדרך כלל מורכבות משלושה שלבים. השתל אינו שן, אלא תחליף לשורש. הוא מחליף את השורש החסר (החלק בתוך העצם, מתחת לחניכיים).
השלב הבא כולל הרכבת מבנה אשר מחליף את צוואר השן, שהוא החלק המחבר בין החלק של השן שמתחת לחניכיים (השורש) לבין החלק שמעל לחניכיים.
החלק השלישי הוא השן עצמה, (שבעצם היא התכלית), בכדי לתפקד ולהרגיש בנוח.
מכיוון שהשתל איננו שן ממש, אלא יסוד לשיניים, יתכן כי יהיה יותר משתל אחד לשן או יותר משן אחת לשתל.
השיניים יכולות להיות "קבועות" (לא ניתנות להסרה) או "מקובעות" (ניתנות לחיבור וניתוק), בהתאם לצורך.
כמובן שרופא בעל ניסיון נרחב יוכל לעזור להחליט לגבי השיטה שתתאים ביותר לכל אדם לפי מצבו. היות ולא ניתן להבטיח הבטחות, ואין ההשתלה מסוג הדברים שעושים כל יום, כדאי לקבל חוות דעת מרופא כמה שיותר מנוסה ומיומן.
למה כדאי להיות ערים בשעה ששוקלים ביצוע שתלים ?
קודם כל, שאלו את הרופא(ה) כמה השתלות הוא/היא בצע(ה) וכמה זמן הם מתעסקים בתחום.
בישראל יש רופאים בעלי 20־15 שנות ניסיון בתחום, ששתלו ושיקמו אלפי שתלים.
האם הם חברים בארגוני השתלות בעלי הכרה בינלאומית?
השתלת שיניים אינה מוכרת כ"מומחיות" נפרדת בארץ, אך יתכן שהרופא שלכם הוא חבר או בעל דיפלומה מהאקדמיה האמריקאית להשתלות שיניים, ההסתדרות האמריקאית להשתלות אוראליות וכדומה.
לא כל מנתח פה ולסת או רופא חניכיים הוא בהכרח חבר באקדמיות להשתלות.
במקרה הרצוי, הרופא שבחרתם מוסמך ומנוסה לא רק בניתוחים הקשורים להשתלות, אלא גם בחלק השיקומי, של שחזור השן, כי זהו בעצם הצורך והמטרה - שלכם כמטופלים המבקשים השתלות.
אם הרופא שלכם ממליץ על סריקות C.T ("סיטי"), ריבוי ניתוחים, "הרמת סינוסים", השתלות עצם נרחבות, תקופות המתנה ארוכות, תותבות זמניות הניתנות להסרה וכו'... אולי תרצו לקבל חוות דעת נוספת.
לייזרים אינם חיוניים לניתוחי חלל הפה אך הם בהחלט מציעים חוויה ברמה אחרת.
לכן, אם אתם רוצים להראות טוב, להרגיש טוב, ולהיפטר מבעיות השיניים, אולי כדאי שתבדקו יותר לעומק את ההתפתחויות המרתקות בתחום השתלות השיניים.

הן לא מושלמות, אך הן בהחלט מספקות לאנשים רבים רמת חיים שפעם הייתה בגדר חלום. אלפי אנשים בישראל נהנים מהשתלות שיניים ורופא השיניים שלכם בוודאי ישמח לספק לכם שמות של אנשים כאלו.
(אנשים אלה הופכים בהרבה מקרים ל"שליחים" בתחום רפואת השיניים, ומפיצים את המידע בכדי שאחרים יוכלו גם להנות מהתקדמות נפלאה זו ברפואת שיניים.)
אין סוג שתל אחד שהוא הכי טוב לכולם, רופא בעל ניסיון נרחב העובד עם מערכות שונות יוכל להציע לכם את הסוג הטוב ביותר עבורכם. טיפול נכון מלכתחילה יכול לעזור למנוע אכזבות מיותרות בהמשך.
התייעצו עם הרופא שלכם המבצע את אחד או יותר משלבי הטיפול, או בקשו שיכוון אתכם לרופא המבצע טיפולים אלו. השתלות השיניים וטיפול הלייזר גרמו למהפכה בתחום רפואת השיניים ואין ספק שהתפתחויות אלו מאפשרות לאנשים רבים רמת חיים שלא הייתה אפשרית קודם.


ד"ר שטרן עובד בירושלים ומעורב כאופן פעיל באגודות ישראליות ובינלאומיות להשתלות שיניים וללייזרים דנטליים.


חניכיים

מחלות חניכיים – חדשות טובות!
ריח רע מהפה הוראות לתמיסה לריפוי חניכיים מחלות חניכיים והבריאות שלך

קרא עוד

לייזר

"האור החדש"
רפואת שיניים – עידן חדש
ריפוי "בלייזר קל"

קרא עוד

השתלות שיניים

שתלים ושיניים
מידע חשוב בעניין שיקום הפה
מה זה שתל – מה זה עושה? איך זה עובד?

קרא עוד