דמיינו לעצמכם קרן אור כל כך מרוכזת עד שהיא מסוגלת לנקות ולחטא במהירות ובנוחות את האזורים הכי קשים לגישה בשיניים ובחניכיים. הדבר שדמיינתם קיים.

אלברט איינשטיין לא היה לנשיא הראשון של מדינת ישראל כפי שקיוו, אך גילוייו המדעיים התפתחו כך שכיום ישראל היא המובילה בטכנולוגיית הלייזר הרפואי והדנטלי. ישראל מהווה כיום מנהיגה עולמית, אשר פיתחה קרני לייזר המסוגלים, במצבים הנכונים, להחליף את המקדח הדנטלי הפשוט וכן את כלי הניתוח הנפוצים בהם השתמשו עד כה לטיפול במחלות חניכיים ובפרוצדורות ניתוח אחרות.

קרני הלייזר ומערכות העצמת האור המשמשים ברפואת שיניים, יותר מאלו המשמשים בתחומי הרפואה האחרים, עובדים על גלי אור בטוחים יחסית. יש להם יתרון נוסף בכך שהם עובדים בלי הרעש והכאב של רפואת השיניים הרגילה. מערכות אלו מדייקות מאד, מדויקות מאד ובטוחות.

קרן הלייזר ״ארביום־יאג״ (Erbium Yag) של חברת ׳אופוסדנט׳, המיוצרת בארץ, מכינה את השן לשחזור בלי כאבים ובאופן שמרני ביותר. כל זה נעשה בלי רעש המקדחה, בלי רטט, ובדרך כלל בלי להשתמש במחטים ובחומרי הרדמה. בעזרת טכנולוגיית ״פלזמה גלו״ (plasma-glow), ניתן במקרים רבים להימנע מסתימות כסף רגילות, מכתרים ומפרוצדורות יקרות וחודרניות אחרות, ובמקומם לאפשר פתרונות חזקים ומהירים לעיתים אף בפחות עלות.

קרן לייזר מתקדמת זו מסוגלת להפחית או למנוע תחושה בפה תוך שהיא מחטאת ומבצעת את ייעודה וכל זאת במשך דקות ספורות. הקרן משמשת למניעה, הסרת ריקבון ללא כאב, חיטוי, טיפול שורש, וכל אלה הם רק חלק ממגוון השימושים הנפלאים שהקרן מסוגלת לבצע.

גולת הכותרת של קרני הלייזר לטיפול בשכבות רקמה רכה הינה הלייזר ״סי או2-״ (2Co) (פחמן דו- חמצני) של חברת "אופוסדנט". קרן זו מחליפה אינספור פרוצדורות אשר דורשות ניתוח, ומבצעת טיפול במהירות תוך גרימת פחות כאב בזמן הטיפול ולאחריו. הקרן מאיידת במקום לחתוך, וכך מחטאה ומונעת דימום. מטופלים הנוטלים תרופות לדילול הדם (כמו קומדין, קרטיה וכדו׳), בדרך כלל אינם צריכים להפסיק תרופות חיוניות אלו, והצורך באנטיביוטיקה מופחת או מבוטל כליל.

כיום ניתן בהרבה מקרים לבטל או למנוע ניתוחים לטיפול במחלות חניכיים, נסיגה, רגישות וכאבי חניכיים מיותרים, ובמקומם לעבור טיפולים לא-חודרניים ושמרניים יותר, מבלי להשתמש במחטים או בחומרי הרדמה, בהרבה מקרים.

ניתן למשל לטפל בהרבה שיני בינה - שעד כה דרשו ניתוח עקירה מסובך - בלי צורך עקירת השן. גם תסמונות כאבי ראש וצוואר (TMJ) ניתנות לטיפול מהיר יותר וחסר כאב.
יש ללייזר גם יכולת מדהימה לסלק פצעים בפה (apthous ulcers), פצעי קור, הרפס ופצעים אחרים באופן מיידי ובלי אי-הנוחות הטיפוסית. טיפולים שעד כה היו מאד לא נעימים, דוגמת ניקיון על-קולי (אולטרוסוני) וגרדה ידנית לטיפולי חניכיים, יכולים גם הם להיעשות בעזרת ״מטה קסמים׳׳ זה.

יתכן ששיטה זו אינה מציעה פתרון מעשי לכל אחד, אך קיימת ואפשרית במיוחד לאנשים בעלי רגישות יתר. בכל מקרה השיטה מצביעה על הכיוון אליו מתפתחת רפואת השיניים המודרנית. החלום הוא טיפולי לייזר לילדים בלי זריקות, כאבים, פחד וחוסר הנוחות הנגרמים מאי תחושה בפנים ובשפתיים.
אין שיטה המצליחה לכולם, ומצליחה תמיד, אך אין ספק כי הלייזר הדנטלי פותח בפנינו עידן חדש בתחום הטיפול בשיניים. כיום ניתן לבצע הלבנת שיניים במהלך ביקור אחד באמצעות קרן "דיוד" (diode) וכן "בפלזמה גלו". בהרבה מקרים, שיטות אלו יכולות להחליף צורך באורתודונטיה, כתרים, יישור שיניים, וטיפולים קוסמטיים אחרים בטיפול אחד. ניתן גם להסיר כתמי חניכיים וקעקועים תוך דקות.

השתלות בלייזר נמצאות בליגה אחרת ולרוב מאפשרות למקם את השתל ולבצע השלמה קבועה של שיניים חסרות בלי כאב, בלי ניתוחים, בלי תפרים, בלי פרוצדורות חוזרות וסריקות ממוחשבות (.C.T) מיותרות. לעיתים קרובות ניתן להרכיב שן כבר באותו יום ובכך להחזיר נוחות, תיפקוד ואסתטיקה באופן מיידי בלי הסבל הכרוך בטיפולים הנפוצים כיום.
במקרים רבים כבר אין צורך להמתין שבועות ואפילו חודשים על מנת לקבל שיניים חדשות. השתלות דנטליות מהירות יותר, קלות יותר וטובות יותר היום מאי פעם, הודות לקרני הלייזר הדנטליים. טיפול יעיל בנחירה, ריח רע מהפה וחידוש עצם, הם בין התהליכים הרבים הזוכים לפיתוח מתקדם בזכות יכולתנו לעבוד באופן צמוד כל כך עם אחת החברות המובילות בעולם לטכנולוגיית קרני לייזר.
אמנם, רוב קרני הלייזר יקרים מאד ומחוץ להישג ידם של רוב רופאי השיניים, אך אלו אשר התחילו לעבוד איתם מסוגלים להעניק רמת שירות חדשה אשר לרוב הינה זולה יותר ושמרנית יותר.
אין מערכת לייזר אחת היכולה לענות על כל סוגי הטיפולים, אך בישראל ישנם מרכזי לייזר המעניקים את המגוון הטיפולי המלא המתאפשר על ידי קרני לייזר. יכולת כזו היא אכן דבר שכולנו יכולים לשאוף אליו בעידן חדש זה – "עידן הלייזר הדנטלי".


ד״ר גדליה מרדכי שטרן (ארה״ב) הוא חבר באקדמיה לרפואת שניים בלייזר, בעל דיפלומה בהסתדרות האמריקאית להשתלות שיניים חבר באקדמיה האמריקאית וגם באקדמיה הבינלאומית לפריודונטיה. בנוסף הוא המנהל של "המרכז הירושלמי ללייזרים דנטליים והשתלות שיניים״ וכן של המרכז הירושלמי ללימודי המשך לרופאי שיניים.


חניכיים

מחלות חניכיים – חדשות טובות!
ריח רע מהפה הוראות לתמיסה לריפוי חניכיים מחלות חניכיים והבריאות שלך

קרא עוד

לייזר

"האור החדש"
רפואת שיניים – עידן חדש
ריפוי "בלייזר קל"

קרא עוד

השתלות שיניים

שתלים ושיניים
מידע חשוב בעניין שיקום הפה
מה זה שתל – מה זה עושה? איך זה עובד?

קרא עוד